söndag 4 september 2011

Bay of Islands


Har haft min bästa helg än så länge här på Nya Zeeland, spenderat i Paihia, Bay of Islands.
Vad som är säkert, det är att jag aldrig kommer att bli en ”fiskemänniska”. Jag har träffat Nya Zeelands spearfishing champion, ölat på världens näst äldsta fiskeklubb och spenderat en helg med människor som troligtvis snackar om fiske i sömnen. Inte har jag blivit ett dugg mer intresserad av det för de. De snackar om det ena och det andra, jag nickar och håller med och ser inte skillnad på varken kingfish eller snapper eller allt vad det heter.

Men shit, om någon har sett världens natur på sin bästa sida denna sommar, så är det jag. Big Sur, Yosemite Park och Bay of Islands...Jag rekommenderar varenda människa på denna jord att besöka dessa platser någon gång i sitt liv. Jag har besökt dessa platser innan jag är 20 år fyllda, jag kan knappt tänka mig vilka platser jag kommer se innan jag är 30.
Bay of Islands, vilket ställe. Lördagen startade med en simtävling, med snorkel, mask och fenor, där man ska simma mellan 2 öar, ca 4 km. Jag har nog aldrig varit med om någonting så utmattande. Direkt efter, och då menar jag verkligen inom en minut efter att loppet är avslutat, hoppar vi på båten, och ger oss iväg för att spearfisha, vet inte ordet på svenska, bland öarna. Helvete vilken natur, vilket landskap, och framför allt, vilket vatten. Klarblått vatten i sin renaste form, och att snorkla omkring här bland fiskstim och massa rev var en upplevelse jag inte kommer att glömma.

Senare på kvällen så känns det som att jag blir slängd tillbaka 5 år i mitt liv, när vi kliver in på den lokala baren, jag och 2 andra killar som också var med och tävlade. På ”dansgolvet” har vi killar som bråttas, vid biljardbordet så har vi killar som står och låtsasjuckar varandra innan de ska skjuta och när det kommer in en någorlunda good looking tjej så vänds alla blickar dit och killarna stimmas runt dem. Det kändes verkligen som högstadiet igen. Men kvällen var inte dålig för det, trevligt folk, bra öl och nya bekantskaper. Jag måste ju säga att det inte är första gången jag ”går ut för ett par öl”, men slutar kvällen med att sluka jägerbombs och tequila. Och tyvärr har jag en dålig vana av att behöva gå upp innan 0700 morgonen efter var gång också. Jag måste sluta skryta om hur svenskar kan dricka också, jag får det att låta som att jag är en jävla finne, senaste gången slutade det med att jag hade shottävling med en 24-årig alkoholist. Han betalde såklart.

Kan väl även nämna att detta inlägget skrivs alldeles för onyktert klockan 2 på natten, och som sagt, jag ska gå upp innan 7 imorgon för en dag med fridykning, spearfishing och fotografering. Känns som att det kan bli en bra dag ändå. Livet.

Mitt nya smeknamn är Sven, för det är det svenskaste namnet folket här vet. I kind of like it.

Med Onyktra Hälsningar,
Robin ”Sven” Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar