fredag 9 september 2011

Glädje, Dans och massvis av människor!

Det känns som att man har hört om allt för mycket tråkiga saker den senaste tiden, händelsen i Norge, flygkraschen i Ryssland och som alltid svälten i Afrika för att ta några exempel. Idag var det dags för en bra sak istället. Idag var det invigning av Rugby World Cup som hålls här i Auckland, och värt att veta är att rugby är Nya Zeelands nationalsport.

Gatorna var överfulla, inga bilar kom fram då det överallt var människor som sprang runt på gatorna, viftade med flaggor, dansade i gatukorsningarna, och kramade var och varannan person. Folk sjöng, folk skrattade och folk var väldigt berusade. Vad man verkligen såg i folks ögon var glädje, och man kom på sig själv stå och le eller skratta åt alla olika sorters människor som var målade i ansiktet, klädda i sina länders flaggor och färger.

Detta är troligtvis årets höjdpunkt här, och de närmsta 6-8 veckorna gissar jag att jag inte kommer höra mycket annat än rugby hit och rugby dit, även om jag fortfarande föredrar sporten under vatten. Men man kände verkligen glädjen i luften, och det var folkfest som aldrig förr. Vad som är säkert är att detta med största sannolikhet aldrig skulle hända i Sverige, och aldrig med liknande effekt. Här fanns människor av från alla deltagande nationer dansandes på gatan (Förutom Irländarna, dem hittade jag bara på pubarna, true story) skrattandes och kramandes med varandra. Hade det varit något liknande i Sverige hade det troligtvis slutat med huliganbråk mellan alldeles för berusade danskar och svenskar som med största sannolikhet varit liiiite för gamla för att det ens skulle kunna tänkas vara acceptabelt. Lite lönnfeta medelålders män liksom.

Jag lägger upp lite bilder på Facebook när jag gått igenom dem!

Med glada hälsningar,
Robin.

2 kommentarer:

  1. Försöker igen att få iväg en kommentar men det är inte lätt för en som ej kan detta med data världen!!
    Det är så kul att följa dina äventyr i främmande land och tankarna är ofta hos dig....

    Va kul att få vara med om en sån glädje på gatorna:))Det skulle vi behöva även här!!
    Ja spännande och se om du kommer att få detta
    ha det bra
    kram Eva

    SvaraRadera
  2. tjo ho jag lyckades det var på tiden jag har prövat sååå många gånger...:))
    kram igen

    SvaraRadera